dijous, 18 d’abril del 2013

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL SOCIALISTA PER A LA INCLUSIÓ EN EL ORDRE DEL DIA DEL PROPER PLENARI DE L'AJUNTAMENT DE LA POBLA DE FARNALS CONSISTENT EN EL RECONEIXIMENT I REHABILITACIÓ DE LA MEMÒRIA PÚBLICA DELS NATURALS DE LA POBLA DE FARNALS AFUSELLATS DURANT LA REPRESSIÓ DE LA DICTADURA FRANQUISTA.


Saludos

Hoy, jueves, puede haber un tenso pleno en Pobla de Farnals debido al retraso en tramitar una Moción del Grupo Socialista para reconocer la Memoria de los fusilados de la localidad rindiéndoles justo homenaje en las fechas en que se rememora la República a la que sirvieron y por lo que fueron asesinados. Nos envían el siguiente escrito que creo debierais conocer:
El grupo municipal socialista de la Pobla de Farnals presentará mañana jueves a las 20:00 en el pleno de la corporación municipal su moción por la rehabilitación de la memoria histórica de los represaliados de la dictadura franquista.

La propuesta de resolución fué presentada en junio del 2012, obligados por ley a incluirlas en el orden del dia siguiente a los diez dias de su presentación. Esta dilación se argumentó de diversas formas, ninguna de ellas convincente, pero lo más grave es que en la última junta de portavoces el alcalde se comprometió a incluirla en abril.

No ha sido así entendiendo que su deseo es no hacerla coincidir con el aniversario de la proclamación de la II República, causa ésta de la condena que el regimen franquista les impuso a las víctimas que se pretende honrar y que nunca antes se les había tenido en cuenta.

El grupo municipal presentará la propuesta previa ratificación de urgencia, pues de demorar más su discusión y votación en el pleno se pospondría a finales de Junio. Es a entender de la agrupación que se pretende el debate durante los meses de verano para restar importancia a esta propuesta pionera en la Pobla de Farnals.


 El GPRMH va a seguir con atención este caso,exponente de la actitud general e quienes gobiernan poblaciones donde aún pretenden silenciar la Memoria Democrática y los valores que paradojicamente dicen jurar para acceder a la Poltrona

Matías Alonso
Contacto: Grupo Socialista del Ayuntamiento de Pobla de Farnals  Enric Palanca 615687218




PROPOSTA  DE RESOLUCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL SOCIALISTA PER A LA INCLUSIÓ EN EL ORDRE DEL DIA DEL PROPER PLENARI DE L'AJUNTAMENT DE LA POBLA DE FARNALS CONSISTENT EN EL RECONEIXIMENT I REHABILITACIÓ DE LA MEMÒRIA PÚBLICA DELS NATURALS DE LA POBLA DE FARNALS AFUSELLATS DURANT LA REPRESSIÓ DE LA DICTADURA FRANQUISTA.


EXPOSICIÓ DE MOTIUS

            Després d'un cop acabada la Guerra Civil Espanyola l'abril del 1939. Les autoritats resultants del cop d'estat militar de 1936 procediren a executar sentencies repressives contra els ciutadans i ciutadanes que havien participat en la defensa de la constitució vigent de la II República d'Espanya  fins l'armistici.
La Pobla de Farnals va perdre no sols a fills del poble durant l'enfrontament bèl·lic sinó que va patir les represàlies de l'exèrcit vencedor i les autoritats imposades. Les persones que varen perdre la vida  varen ser inclús privats del reconeixement pòstum i esborrats de la memòria col·lectiva. Algunes d'estes víctimes de la venjança del regim franquista varen pertànyer a les autoritats municipals sense que estiguen ni tan sols reconegudes com a legítims representants del municipi.
            Segons la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es
 reconeixen i s’amplien drets que estableixen mesures a favor dels qui van patir persecució o
 violència durant la guerra civil i la dictadura.
(«BOE» 310, de 27-12-2007.)
 S'estableixen drets i mesures segons les quals la situació de la memòria de les persones degudament identificades ulteriorment no estan essent emparades per l'esmentada llei en vigor.
            El grup municipal socialista segons el que estableix l'article 4 de la supradita llei te capacitat per a plantejar a la corporació municipal el reconeiximent de les víctimes contemplades coma a tal a l'introducció i àmbit de la Llei  52/2007, de 26 de desembre.
            La següent llista de persones està recollida als estudis per la recuperació de la memòria històrica que presenten distintes associacions i institucions acreditades. En aquest cas, El Forum per a la Memòria Històrica del País Valencià dona les dades de deu persones represaliades naturals de la Pobla de Farnals i la data d'execució de la sentència de mort a partir de les dades recollides i publicades per l'excm. Ajuntament de Paterna.

1  Vicente Oroval Civera          12-09-1940 Pobla de Farnals 34 años labrador

2  Enrique Perez Badia             12-09-1940 Pobla de Farnals 30 años albañil

3  José Ma Perez Badia             12-09-1940 Pobla de Farnals 24 años labrador

4  Jesús Perez de la Pasión        12-09-1940 Pobla de Farnals 39 años jornalero

5  Manuel Rocafull Claramunt 12-09-1940 Pobla de Farnals 19 años mecánico

6  José Segarra Chulvi               23-10-1940 Pobla de Farnals 33 años tejedor

7  Juan Bautista Simo Ramos  17-11-1939 Pobla de Farnals 32 años ferroviario

8  Rafael Cerda Izquierdo        17-11-1939 Pobla de Farnals 37 años labrador

9  José Ma Ballester Soro        12-09-1940 Pobla de Farnals 27 años labrador

10 José Ma Muñoz Orts           03-08-1940 Pobla de Farnals 33años  empleado


            Al Fons Documental de la Memòria Històrica depenent de la Secretaria d'Estat de Cultura  contempla a les seues fonts documentals la constància dels processos contra determinades persones de l'anterior llista i aporta dades sobre altre natural més de la Pobla de Farnals no reconegut encara a la llista anterior. Aquestes son les seues referències arxivístiques:
José Segarra Chulvi Archivo: Archivo Histórico Nacional. Fondo: Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia .Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 12 Folio: 26 Fecha de expediente 2/4/1941
Jesús Pérez de la Pasión Archivo: Archivo Histórico Nacional. Fondo: Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia . Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 12 Folio: 42 Fecha de expediente 14/07/1942
José Maria Muñoz Orts Archivo: Archivo Histórico Nacional .Fondo: Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia .Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 12 Folio: 13 Fecha de expediente 21/01/1941
Enrique Pérez Badia Archivo: Archivo Histórico Nacional. Fondo Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 12 Folio: 13 Fecha de expediente 21/01/1941
José María Pérez Badia Archivo: Archivo Histórico Nacional. Fondo :Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 12 Folio: 13 Fecha de expediente 21/01/1941.
Vicente Ferrer Orobal Archivo: Archivo Histórico Nacional. Fondo: Causa General Serie Pieza primera o principal de la provincia de Valencia Signatura Legajo: 1382 Caja: 2 Exp.: 14 Folio: 6 Fecha de expediente 18/11/1940.

Preguntat el senyor alcalde en plenari de la corporació municipal de la Pobla de Farnals a data de 19 d'abril, com  consta en l'acta publicada:
2.4.2. Seguidamente el Sr. Palanca se refiere al aniversario de la proclamación de la

Segunda República y a las once personas que fueron fusiladas por defender la legalidad

constitucional entonces vigente y que se encuentran sepultadas en el cementerio de Paterna

en una fosa común. Pregunta si algún día se realizará un acto de reconocimiento en honor a

tales víctimas, como se ha hecho con otras, como las de ETA, por ejemplo.

El Sr. Alcalde contesta no tener ningún inconveniente, si se presenta al respecto una

propuesta fundamentada con datos.



Davant esta realitat, el Grup Socialista de l'Ajuntament de La Pobla de Farnals per tot allò presenta per a la seua aprovació pel Plenari Municipal els següents ACORDS:

PROPOSTA

  1. Reconeiximent públic per part de l'Ajuntament de La Pobla de Farnals de les persones abans nomenades.
  2. Entrega als familiars de les víctimes de la resolució de la moció presentada
  3. Sol·licitud a Centre Documental de la Memòria Històrica de la còpia dels expedients contra les persones reconegudes en el contigut de la present moció per a posterior arxiu des mateixos als fons de la biblioteca municipal de La Pobla de Farnals.
  4. Creació d'una comissió de seguiment per al compliment dels articles 1,2 i 3 de la  Llei 52/2007, de 26 de desembre.

  

En La Pobla de Farnals a 4 de Juny del 2012
Sgm. Narciso González Martinez





Portaveu del Grup Municipal.